Kanelknyten á la moi

Idag fick jag ett infall. Jag tyckte att jag skulle göra kanelbullar. Så det gjorde jag då. Och resultatet blev över förväntan, hallå bli lite impade av mig nu för det här är det stor tantvarning och många vuxenpoäng på.

-Smält 150 gram smör och häll i 5 dl mjölk. Värm till 37 grader eller fingervarmt.

-Smula ett paket jäst i bunken och häll sedan över vätskan.

-Ha i 1 dl socker, 2 tsk kardemumma, 1/2 tsk salt och blanda ordentligt.

-Forsätt med mjölet, ca 800 gram. Arbeta degen smidig (ca 5 min i maskin eller 10 min förhand) och ha i lite av mjölet i taget.

-Låt jäsa under duk, ungefär en halvtimme. Baka ut till valfri sorts bullar och fyll tex med 150 gram smör, 1 dl socker och 2 msk kanel.

-Grädda i mitten av ugnen på 225-250 grader i 5-10 min.

Sedan är det bara att käka och njuta!
Upp